Jeg har i lang tid fermentert mandlene før jeg tørker dem. Det vil si at jeg bløtlegger dem i rikelig med vann tilsatt enten surdeigsstarter, myse eller store doser vannkefir slik at jeg får i gang en melkesyregjæringsprosess. Målet er å nøytralisere enzymsperrer og antinæringsstoffer slik at mineralene frigjøres for opptak i kroppen, i tillegg til å tilføre mandlene bakterier som er gunstige for tarmhelsen. Du får altså mer magnesium og andre mineraler i deg fra mandlene dersom du gjør dette på forhånd. Etter fermenteringstiden på alt fra 12-24 timer, skylles mandlene godt og tørkes i stekeovn eller dehydrater. Dette tar noen timer, alt etter hvor høy varme du tørker på, men ikke tørk på mer enn 80 grader da de får brentsmak etter noen timer. Etter tørking kan mandlene oppbevares i et glass i kjølekskapet i flere uker, eller du hiver dem i fryseren.

Oppskrift probiotiske lakriskuler

4 dl mandler, fermentert og tørket
2 dl dadler
2 ss melasse
1 ts stjerneanis, pulver, kjøpes i dagligvarebutikken
2 ts lakrisrotpulver, kjøpt hos panduro, men kan sikkert kjøpes i helsekosten også
1 ts lakrisekstrakt (kan sløyfes, men erstatt med en ekstra ts lakrisrotpulver)
1-2 ss extra virgin kokosfett, jeg kjøper HER!

Knus mandlene først i en kjøkkenmaskin med S-blad til smuler/pulver. Tilsett de øvrige ingrediensene utenom kokosfettet og kjør til en masse. Til slutt har du i kokosfettet og da skal massen samle seg i en klump. Tilsett en ekstra ss kokosfett eller et par ekstra dadler, dersom det ikke samler seg til en deig.

Form kuler av deigen med hendene og legg på et fat. Du får 16 solide snopekuler, eller 20 litt mindre.

Sett i kjøleskap eller fryser slik at de får sette seg i konsistensen. Jeg lover at de forsvinner i en fei, så du trenger ikke å bekymre deg for hvordan de skal lagres. Jeg inbiller meg også at de er supersunne og man skal ikke kimse av tankens kraft!